tiistai 6. helmikuuta 2007

Näyttely, meeting, hääkeikkaa ja kesän cruisailuja


Autoa käytettiin keväällä Kemin näyttelyssä ja sieltä saatiin kustomluokan pokaali kotiin vietäväksi.


Heinäkuussa Summer Meetingissä


Marraskuussa kuskattiin vielä yhtä hääparia jonka jälkeen auto ajettiinkin talveksi seisontaan odottelemaan kevättä.

Ilmajouset versio #2



Takapään rullapalkeet vaihtuivat jämäkämpiin 6"x3 palkeisiin ja keulaan asennettiin kierrejousien tilalle samanlaiset. Ilmasäiliönä toimii Volvo kuorma-auton säiliö. Ilmalinjoina oli 6 mm putket ja venttiilit niinikään 6 mm. Viair kompressori tilattiin USAsta.
Järjestelmä toimi ihan OK mutta se oli auttamattoman hidas johtuen pienistä venttiileistä ja 6 mm putkista. Myös etupään palkeilla oli taipumusta mennä hurjan näköisesti mutkalle.

Kesä 2005


Lauantai illan cocktail...

Alkuperäisen suunnitelman mukaan aloin vaihtaan aluksi katon värin punaiseen. MSC tallilla on kohtalainen maalaustila jossa työn voi suorittaa ja ajattelin kokeilla miten se onnistuisi ihan itse. Aluksi katto himmeäksi vesihiomapaperilla ja sen jälkeen pesu ja teippaus. Väriksi valitsin dark candy pearl red:in joka vaatii hopean pohjavärin.



Katon maalauksen suoritin toukokuun loppupuolella ja olin tulokseen itse tyytyväinen. Maalaus onnistui olosuhteisiin ja maalarin vähäiseen kokemukseen nähden hyvin ja tästä innostuneena päätin maalata myös kyljet punaisiksi.



Kesäkuun alussa vierailtiin Haaparannalla kokoontumisajoissa. Kyljetkin on saatu maalattua ja maski on valmiina. Maskista tuli omasta mielestäni asiallinen ja keula näyttää alkuperäistä leveämmältä koska sisemmät ajovalot on poistettu. Cokerit saivat koristeekseen Flipper kapselit ja etulokasuojiin ruuvattiin dummy spotit. Myös ratti maalattiin punaiseksi.



maanantai 5. helmikuuta 2007

Vappuajelu 2005


(Kamerassa ei ollu asetukset kohdallaan, siksi sininen kuva)

Tässä vaiheessa Olds on eka kertaa lähdössä hieman pidemmälle reissulle Ouluun autonäyttelyä katsomaan. Auto pelasi eka reissulla mukavasti ja kotiin päästiin ilman ongelmia, ainoa vaaratilanne tuli kun meinasin nukahtaa rattiin kotimatkalla ja auto kynti vähän tienpenkkaa...
Väri on vielä alkuperäinen musta/valkoinen, keulasta sisemmät lamput poistettuna mutta maski on vielä keskeneräinen. Alunperin oli tarkoitus tehdä putkimaski mutta kun sain toisen alkuperäismaskin päätin leventää alkuperäistä. Auton alustaa on tässä vaiheessa laskettu takapään ilmajousilla ja keulan kierrejousia lyhentämällä.

Ilmajousitus versio #1



Tässä vaiheessa sovittelin taka-akselille eka versiota ilmajousista. Lehtijousista riipaistiin turhat latat pois ja niiden kaveriksi asennettiin rullapalkeet. Takakonttiin tilattiin jenkeistä kompura ja venttiilit löytyivät paikallisesta liikkeestä.

Laituri


Laiturirakennelmakin alkaa olla hyvällä mallilla. Kehikko on valmis ja sivupellitkin on pokkautettu. Vararengasteline on mallia jäykkä eli ei käänny mihinkään mutta renkaan ja takaluukun välissä on juuri sen verran tilaa että takaluukun saa auki. Laiturin sivupellit maalataan korin värillä ja päällinen tehdään rosterista. Rosterin alle asennetaan paksu kumimatto. Vararengaskotelo on mallia starcraft kiiltävällä kehyksellä. On muuten sen verran tukeva kehikko ettei tarvi pelätä että se sortuu kesken kaiken. Kyllä insinöörikin osaa tämmöisen tehdä jos levyseppähitsaajakin osaa.

Konetta pellin alle



Öljypumppu saapui huhtikuun alussa ja se asennettiin paikalleen jakonetta alettiin nostaan pellin alle. Pikkusen hankalampi asennus verrattuna chevyn pikkulohkoon mutta kyllähän se sinne paikalleen loksahti. Kiitokset niille jotka olivat jeesaamassa. Ensi viikonlopun aikana olisi tarkoitus laittaa apulaitteet,letkut ja johdot paikalleen ja kokeilla käyntiin. Vappuun on vielä kolme viikkoa aikaa...

Apulaitteet ja akku paikalleen, letkut ja putket kiinni, pyöritellään ensin öljynpaineet koneeseen ilman tulppia ja sitten tulpatkin paikalleen. Lähti käyntiin (10.4.) eka startista. Aluksi pientä kalkatusta ennenkuin hydrauliostajat täyttyvät ja sen jälkeen moottorin käyntiääni pehmenee. Yksi nostaja pitää ääntä hieman kauemmin kuin muut mutta kuulosuojaimia ei tarvitse päähän kuitenkaan laittaa (tarpeen vain tuning hommissa kerron joskus). Kone käytetään lämpimäksi ja Simppa suorittaa perussäädöt korvakuulolta. Mukavasti hyrskyttää, tekee mieli baanalle. Sytkät ja kaasarin säädöt tehdään myöhemmin ajoituslamppua ja muita tarvittavia välineitä apunakäyttäen. Laatikossakin meni ainakin ykkönen ja pakki päälle kun liikuttelin autoa vähän tallissa.


Helmikuu 2005 suunnitelmia


Pikku tequiloissaan päätin rakentaa autoa pikkuhiljaa Mexicolaiseen lowrider tyyliin höystettynä annoksella old school kustomia.
Helmikuun 2005 alussa Olds hinattiin takaisin MSC:n tallille. Ennen koneen nostoa nokille ajattelin tehdä pieniä muutostöitä. Musta/valko väritys on ihan jees mutta jotenkin pappamainen, valkoiset osat hiotaan himmeäksi ja maalataan punaiseksi. Ja kun töihin on kerran alettu niin maski saa samalla pienen kustom tatsin ja takapuskuri saa luvan siirtyä puoli metriä taaksepäin. Purkutöihin alettiin keski-iän innolla! '49 Chevy projektiin hankittuja kustomilppeitä "lainataan" Oldsiin, hyllystä löytyy sopivat kapselit, dummy spotteja, Cokereita ym. Mutta pidetään mielessä ettei vappuun ole kuin vajaat 4 kk! Chevyprojekti saa myös odotella parempia päiviä.

Rocket 394



Projekti aloitettiin syksyllä 2004 moottoriremontilla. Kone nostettiin pois nokilta ja se todettiin hyväkuntoiseksi. Nokkalaakereissa ja kampiakselin laakereissa oli kuitenkin sanomista ja osat laitettiin tilaukseen.

Tammikuussa 2005 pistettiin kone nippuun ja se maalattiin vihreäksi. Koska kyseessä ei ole huippuentisöinti ei käytetty aivan alkuperäistä vihreää värisävyä vaan jotain sinnepäin. Moottoriin vaihdettiin öljypumppu, nokka-akseli, kaikki laakerit, kampiakseli hiottiin ja luonnollisesti kaikki tiivisteet ja stefat uusittiin.

Arska vaihtui Oldsiin



Olds tuli minulle "vähän vahingossa" loppukesäsä 2004 kun eräs tuttu kaveri kyseli olisinko halukas myymään Arielin, vaihdossa hän tarjosi kyseistä Oldsia. Kaupan ehdoista päästiin spoimukseen ja tavara vaihtoi omistajaa.



Tiesin auton hyväkuntoiseksi, se on täysin läpikäyty talven 2001-2002 aikana, hitsattu, sisustettu ja maalattu. Kone vain vuotaa öljyä ja jotain pikkuhäikkää siinä ilmeisesti on. Eihän tää mikään varsiainen projekti ole mutta kyllä sitä joutuu vähän muokkaamaan että siitä saa itselleen mieleisen kulkuvälineen.